Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Budapeští po kolejích

Budapeští po kolejích

Datum a čas konání:

  • Budapešť, od 1. 1. 2013 0:00 do 1. 1. 2023 0:00

Ve světě můžete navštívit jen málo míst, kde se stihnete jen v jeden jediný den svézt klasickou železnicí, metrem (a to hned dvěma různými typy systémů, nejen vlaků), tramvají, lanovkou, zubačkou a ještě k tomu přidat úzkokolejku. Takovým místem je maďarská metropole Budapešť.

Milovník kolejové dopravy v Budapešti najde mnoho lákadel, takže bude mít o zábavu postaráno nejméně na celý prodloužený víkend. Označení Perla na Dunaji, jak se Budapešti říká pro výstavní bulváry a monumentální stavby, tak má i svůj „šotoušský“, železničářský rozměr. 

Z Česka přijedete nejspíš na nádraží Keleti pályaudvar (Východní nádraží) vybudované v novorenesančním slohu v 80. letech 19. století s dominující centrální částí postavenou ve tvaru vítězného oblouku. Za ní se skrývá téměř 200 metrů dlouhá a 40 metrů široká hala, která dodnes slouží vlakům.

Na jiných velkých evropských stanicích, které stále fungují jako nádraží, jako jsou například Zürich HB nebo Madrid Atocha, se koleje vystěhovaly z těchto dvoran a ty slouží už jen cestujícím. Budapešť je v tom jiná. Koleje dnes míří do historické dvorany stejně jako před sto lety.

Stejným způsobem dosud slouží i nádražní dvorana Západního nádraží, Nyugati pályaudvar, která je asi o jedno desetiletí starší a kam směřovaly mezistátní expresy z bývalého Československa třeba ještě v 80. a počátkem 90. let minulého století. 

Když vystoupíte z nádraží na náměstí Baross tér, můžete hned zamířit na tramvaj, trolejbus nebo do metra. V Budapešti je množství zajímavých tramvajových linek spojují turisticky atraktivní části města. Na kolejích tam můžete vidět nejrůznější typy souprav od starších maďarských vozů přes nám dobře známé hranaté tramvaje Tatra z Prahy až po nejmodernější nízkopodlažní tramvajové vlaky Siemens Combino na linkách 4 a 6.

Velkou sbírku historických vozidel si můžete prohlednout v muzeu dopravního podniku v Szentendre u konečné zastávky příměstské železnice BHÉV (více například zde).

BHÉV je další železniční budapešťská specialita. Z bohaté sítě městských a příměstských železnic, které by šlo snad přirovnat k některým S-Bahn systémům v Německu, zbylo několik linek, na kterých jezdí charakteristická vozidla v zelené barvě. Starší, ze 60. letech, jsou maďarské produkce a novější, hranatější jednotky, pocházejí ze 70. a 80. let z bývalé NDR. Ta skutečně historická vozidla BHÉV jsou pak uschována v muzeu vedle tramvají a dalších dopravních prostředků v Szentendre.                  

Pokud však zamíříte do podzemí na Baross tér, můžete využít služeb budapešťského metra. S výstavbou sítě moderního metra se začalo přibližně ve stejné době jako v Praze, a tak nikoho nepřekvapí podobnost stanic, eskalátorů a hlavně vozů sovětské produkce. Na rozdíl od Prahy se tam ale setkáte i se staršími vozy, které jsou u nás doma už vyřazené z provozu a příležitostně jezdí při nostalgických jízdách. V Budapešti si tuto nostalgii můžete užít i za běžného provozu.

Skutečnou nostalgii však představuje skoro šest kilometrů dlouhá linka starého metra označovaná žlutou barvou nebo jako M1 či také Millennium. Byla otevřena jako první linka metra na evropském kontinentu v roce 1896, předstihla dokonce Paříž, a měla představovat vzestup a technický rozvoj maďarského národa u příležitosti výstavy k tisícímu výročí Uherského království.

Dodnes vede jen mělce zapuštěná pod ulicí Andrássy s řadou opravených historických stanic připomínajících zašlé časy Rakouska-Uherska. Jen původní dřevěné vozy už nahradily v 70. letech novější soupravy pocházejí z dílny domácího podniku GANZ. Pokud se chcete vrátit na úplný začátek historie budapešťské podzemky a prohlédnout si i ty staré dřevěné vozy, pak stačí zavítat do muzea v přestupní stanici Deák tér (více například zde).

Tím ale kolejové dopravní systémy Budapešti stále nekončí. Ještě nesmíme zapomenout navštívit historickou pozemní lanovku mezi mostem Széchenyi lánchíd a hradem a dokonce i ozubnicovou dráhu na východním okraji města.

I když si všichni určitě spojujeme Maďarsko s širokými rovnými pláněmi Velké maďarské nížiny, na východním okraji Budapešti jsou hory s vrcholky ve výšce až 500 metrů nad mořem. Právě sem na Széchenyi hegy jezdí ozubnicové vlaky z produkce rakouské firmy SGP (podobné tatranským zubačkám) a na vrcholek János-hegy s rozhlednou pojmenovanou po krásné rakouské císařovně Alžběte (Sisi) Erszébet-kilátó vede dokonce sedačková lanovka.

V blízkosti těchto horských drah pak jezdí i úzkokolejné vláčky bývalé Pionýrské železnice. Dodnes se o některé činnosti starají děti, které slouží třeba jako průvodčí a kontrolují jízdenky.

Vedle muzeí dopravního podniku (www.bkv.hu) můžete navštívit i Dopravní muzeum (Közlekedési múzeum) a Železniční muzejní park (Vasúttörténeti Park).

Dopravní muzeum najdete v parku Városliget nedaleko zoologické zahrady, zábavního parku a lázní. Založeno bylo u příležitosti oslav milénia Uherska už na konci 19. století a soustřeďuje sbírky různých dopravních prostředků: vlaky, auta, kola, lodě a letadla (více informací najdete zde).

Skutečným rájem pro železniční fanoušky je však Budapeštský železniční historický park, který se rozkládá vedle tratí směrem do Ostřihomi a Štúrova na okraji čtvrtě Angyalföld. Pravidelně se zde konají také soutěže parních lokomotiv z různých koutů Evropy. Muzeum se rozkládá na 70 000 metrech čtverečních bývalého depa Západního nádraží.

Využívá rotundu, točnu a množství kolejí na deponování a ochranu asi stovky normálně rozchodných vozidel od parních lokomotiv přes elektrické a motorové stroje po osobní a nákladní vozy. Najdete zde legendární motorový vůz Arpád, motorovou lokomotivu M61 NOHAB nebo elektrické lokomotivy maďarského elektroinženýra Kálmána Kandó. V krásně upraveném areálu se nachází také zahradní a modelová železnice, knihovna, restaurace a mnoho dalších exponátů a atrakcí (více informací najdete zde). 

Pokud jste však plní zážitků z kolejové dopravy, lze doporučit i prohlídku města, hradu, zastavení v některé z mnoha typických kaváren a restaurací s vynikající maďarskou kuchyní, podniknout procházku zoologickou zahradou nebo se zastavit v zábavním parku. Rozhodně by jste si neměli ujít také místní termální lázně. Ne nadarmo se o Budapešti mluví jako o největším lázeňském městě Evropy. O lázních se více dozvíte zde.

Prahu a Budapešť spojuje denně několik párů komfortních vlaků EuroCity s cestovní dobou přibližně sedm hodin. Vlaky zastavují například také v Pardubicích, Brně a Břeclavi.

Pro cestu do Budapešti lze využít i tzv. noční skok díky vlaku EuroNight Metropol. Večer nastoupíte v Praze do lůžkového vozu a ráno se probudíte nedaleko Dunaje a můžete hned vyrazit za poznáním maďarské metropole.

České dráhy nabízejí pro cesty do Budapeště hned několik druhů výhodných jízdenek, ať již je to Včasná jízdenka Evropa na eShopu, zlevněná zpáteční jízdenka z Prahy nebo z Brna nebo zlevněné zpáteční skupinové jízdenky CityStar. Více informací naleznete zde.                

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 4
Nelíbí: 0
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store