Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Slezská úzkokolejka se sladkou minulostí

Slezská úzkokolejka se sladkou minulostí

Datum a čas konání:

Malebnou krajinou osoblažského výběžku se klikatí dvacet kilometrů dlouhá úzkokolejka. Jízda po trati z Třemešné do Osoblahy je zážitkem hlavně o prázdninových víkendech.

Naplánovat cestu vlakem

:

Nenechte se mýlit. "Osoblažka" – jak se úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy familiárně říká – není žádnou muzejní železnicí. Pravidelné vlaky na této trati využívají místní při cestě do zaměstnání, do školy nebo na úřady.

Svou výjimečností láká samozřejmě i výletníky. Jezdí se po ní maximální rychlostí 40 km/h a jízda po dvacet kilometrů dlouhé železnici trvá zhruba tři čtvrtě hodiny. Turisté tak mají dostatek času si z okna vláčku vychutnat pohled na rovinatou krajinu, které se také přezdívá Slezská Haná.

Na trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy byl provoz slavnostně zahájen 14. prosince 1898. Lví podíl na vzniku dráhy měli majitelé osoblažského cukrovaru, kteří vyvíjeli velký tlak na ministerstvo obchodu, aby povolilo napojení města na některou z blízkých železnic.

Osoblažští se sice nedočkali železnice s normálním rozchodem, ale jen úzkokolejky o rozchodu 760 mm, přesto to bylo lepší řešení než úřady vnucovaná vlečka, která měla sloužit jen pro nákladní dopravu.

Úzkokolejka měří 20 kilometrů, zatímco vzdálenost měřená vzdušnou čarou mezi Třemešnou a Osoblahou je o pět kilometrů kratší. Na trati je totiž 102 oblouků, které dráhu prodlužují.

Dlouho se mělo za to, že železnice musela být takto nastavena, aby její délka vyhovovala tehdejším předpisům (tj. měla alespoň 20 km). Toto zdůvodnění ale neobstálo. Ve stejné době byla nedaleko postavena 11 kilometrů dlouhá trať Ondrášov – Dvorce. Trať se tedy klikatí zřejmě kvůli tomu, aby se při její stavbě nemusely provádět náročné úpravy terénu a výstavba se příliš neprodražila.

Původně na trati zjišťovaly dopravu tři parní lokomotivy. Po dvou dekádách je stále častěji začaly zastupovat rychlejší motorové stroje. Poslední jízda parního vlaku v normálním provozu se na „Osoblažce“ uskutečnila 16. prosince 1960.

Dva roky předtím se na slezské úzkokolejce objevily motorové lokomotivy řady 705 (dříve TU47) s novými čtyřnápravovými vozy, které vozí cestující mezi Třemešnou a Osoblahou dodnes.

Parní lokomotivy se na trať vrací v rámci nostalgický jízd a o letních prázdninách, kdy se s nimi můžete svézt každý víkend (více informací zde).

Než vám pojede vlak z Třemešné, můžete si v obci prohlédnout kostel sv. Šebestiána, ve kterém jsou podle pověsti uloženy ostatky sv. Benedikta z Nursie. Pěstitele sukulentů nalákáme do Třemešné na vzácnou sbírku kaktusů Rudolfa Poloka.

I další místa na trati nabízejí turistické zajímavosti. Pokud vystoupíte hned v Liptani, nenechte si ujít výhled z devět metrů vysoké rozhledny, kterou najdete na nedalekém Strážném kopci. To dva kilometry od následující zastávky Dívčí Hrad se nachází renesanční zámkem čtvercového půdorysu se čtyřmi rohovými věžemi.

Pěkný zámek mají i ve Slezských Rudolticích. Ten je v létě o víkendech přístupný i veřejnosti. To příznivci cykloturistiky mají v oblibě zastávku Bohušov. Bohušovem totiž prochází cyklotrasa č. 6116, která patří mezi tzv. Cyklotrasy Opavice vedoucí česko-polským příhraničím. Z Bohušova se můžete také vydat na 1,5 kilometru vzdálenou zříceninu hradu Fulštejna. 

Na konečnou zastávku Osoblaha vás z Bohušova doveze vlak za tři minuty. Za války bylo město (do roku 1960 byla totiž Osoblaha městem) téměř zničeno. Z historických památek se dochoval kostel sv. Mikuláše, zbytky městských hradeb a starý židovský hřbitov.

Text byl připraven ve spolupráci se Slezskými zemskými drahami.

Související stránky

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 27
Nelíbí: 1
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store